Eindelijk een lijstje

Kijk eens aan, dames en heren: mijn eerste twee weken zitten er al weer op. Veel pseudovrienden ben ik opnieuw rijker, weinig vooruitgang boekte ik betreffende mijn administratieve rompshlomp. Wees niet bang trouwens, ik blijf trouw aan wat ik in blog 1 predikte: ik ga niet lopen zaniken over mijn matig interessante leven of over welke patronen mijn toiletpapier vertonen. Deze blog is opnieuw een resem bedenkingen die de voorbije dagen mijn hersenspan teisterden.

En tijdens mijn tweede les reeds kreeg ik daarvoor een smakelijk kommetje inspiratie bolognaise aangeboden door mijn professore ‘Franse Literatuur’. Madame mag dan wel totaal van haar realiteitszin ontdaan zijn – daarvan getuigen haar veelvuldige taken die ze ons al opdroeg en haar onwaarschijnlijk slechte lesmethode -, ze kan toch mooi op haar CV bijschrijven dat ze ergens bijdroeg aan de beroemde 3e blog van Ooghe. Ze vertelde mij en mijn Franse klasgenoten namelijk dat er in de 19e eeuw een algemene tendens was tot de zgn. ‘catégorisation’: zowel in de academische als in de dagdagelijkse wereld kwam het blijkbaar massaal in Franse burgers op om mensen te groeperen, te klasseren, een etiket te geven, om aldus de veranderende wereld overzichtelijk te maken. “Dom”, was haar genuanceerd oordeel over die tendens. “Leuk”, dacht ik. Bij deze: een ruwe classificatie van de Fransen waarmee ik al in aanraking kwam, na weken van vlijmscherpe en intensieve observatie. Lijstjestijd, bitch!

  • Eerst en vooral hebben we de jonge lycéens en lycéennes – de pubers van 15 tot 18 jaar oud. Ze vertonen kuddegedrag en zijn herkenbaar aan hun lachwekkend jargon: het taaltje dat zij spreken kenmerkt zich enerzijds door ‘coole’ Franse woorden en anderzijds door geleende Engelse uitdrukkingen – inclusief onberispelijke uitspraak. Aangezien ik het voorrecht geniet om dagelijks langs liefst 3 Lycées te fietsen en ik daar dan ook nog eens moet afstappen omdat die kinderhols nu eenmaal met zoveel zijn, heb ik al meermaals de conversaties kunnen volgen. Een greep uit het jongerendiscours, in de vorm van een overzichtelijk lijstje:

Vachement (bijwoord, ‘erg’)

Wèh (‘ja’)

É mec (uitroep naar een mannelijk exemplaar van de jongerenspecies)

É meuf (uitroep naar vrouwelijk exemplaar van de jongerenspecies)

É andicapé (uitroep naar Wannes Nauwynck)

É barfkoning (uitroep naar Maxim Roelens)

É voal mustache (uitroep naar Ben De Smet)

Le fasboek

Le twietteur

Le yoloisme

Coucou omo

Omelette du fromage

À l’aise mayonnaise béarnaise potje me fraise

  • De norse Algerijn. Gezien het koloniaal verleden van Algerije (gekoloniseerd door Frankrijk, onafhankelijk in de ’50), hebben die mannen ook wel het recht om nors te zijn. Maar niet allemaal. En zeker niet 65 jaar na datum. En zéker niet tegen de onschuldige Belg – ik neem alleen shit van Congolezen, en eigenlijk alleen van diegenen die een handje of armpje missen omdat ze nu eenmaal te lui waren. Maar ze hebben dat recht zéker niet wanneer ik vriendelijk de deur van de tram open wil houden voor hen. De norse Algerijnen vormen een groep eikels, zonder uitzonderingen. (Ik besef dat ik het hier ver drijf, maar ik probeer gewoon de 19e-eeuwse categoriseringscultuur te respecteren. Toevallig ten koste van niet-Europese culturen. Kiezen is nu eenmaal verliezen).
  • De vriendelijke Fransman. Om 6u ’s morgens wandelt hij fluitend door de naar urine welriekende straten, met zijn baguette zwaaiend naar landgenoten (zij worden, als waren ze net door Jezus betast, ook instant vrolijk) en naar norse Algerijnen (zij geloven niet in Jezus, worden dus niet betast, en blijven nors). De vriendelijke Fransman helpt de verdwaalde Erasmici uit de nood, zwengelt met zijn ijver de binnenlandse economie aan, en, zoals het een echte Fransoos betaamt, betoogt hij ook vrolijk fluitend mee tegen homohuwelijken in Parijs. Want da’s Frankrijk in de 21e eeuw. Respect daarvoor, oké? Tegen homo’s zijn, systematisch kutmuziek produceren/verspreiden en massaal voor extreemrechts stemmen is ook maar een cultuur. Graag iets meer open-minded zijn, aub.
  • De verkeersfransman. Deze Fransman vult zijn dagen met voetgangers aan te rijden en schaamteloos over fietspaden te vlammen. Wanneer iemand staat te wachten aan een zebrapad en oogcontact maakt met hem, zal hij zonder twijfel vertragen tot zo’n 15 km/u, om vervolgens net op het einde weer op te trekken naar 55 km/u. Hij maakt overmatig gebruik van zijn toeter, bij voorkeur ’s nachts. Pinkers vindt hij grappig klinken, maar hij is er nog niet helemaal uit waarvoor ze eigenlijk moeten dienen.
    Heb je er altijd al van gedroomd om zo’n Fransman te ontmoeten? Fluitje van een cent! Het volstaat om vrij dicht bij een rij geparkeerde auto’s te rijden: de kluutzak zal geduldig wachten tot je op de juiste afstand bent, om dan ‘per ongeluk’ zijn autodeur tegen je snoet te rammen. Vergeet achteraf niet te betalen voor zijn spiegel:  je Frans is minder goed dan het zijne, dus voor de politieagent is het al een uitgemaakte zaak wie er in fout was.

Zo, lieve bloglezers, als je hier geraakt bent, heb je weer eens honderden zoete woorden des Sams doorstaan, zonder ook maar iets te weten gekomen te zijn over zijn eigenlijke leven. Daarom nog een nieuwsflash (in de vorm van een – wait for it – lijstje) voor de geïnteresseerden:

Lessen saai, allergieën jeukerig, stoelgang stevig, Duitsers talrijk, kraantjeswater troebel, kleerkast kapot en bureau bestoft. Vorige week waren er enkele vrienden: veel knuffels, veel Maximbarf (mijn lievelings der barfen), veel duur bier, Wannes keukenprinses, veel jolijt.

Blog you later ladies and shwentlemen,

Samontpellier

P.S. aan de Chinezen: lijstje betekent wel degelijk lijstje, en niet rijstje.

Geef een reactie

